ginop-6-2-3-17 VP1-1.1.1-17 GINOP-6.1.1-15-2015-00001 GINOP-6.2.7-20
Open
  • Lendületben az agrárszakképzés!

MIT ADOTT AZ ÓÉV ÉS MIT VÁR EL AZ ÚJ ÉV?

2022 HOZADÉKAI ÉS 2023 LEGFONTOSABB FELADATAI AZ ÉASZC SZÁMÁRA

Véget ért 2022, és ezzel egy újabb teljes gazdasági évet tudott zárni az Északi Agrárszakképzési Centrum. A négy megyében, összesen tíz intézményt működtető Centrum a létrehozását követő időszakban felmérte a rendelkezésére álló eszközöket, és folyamatos tervezés, pályázás mellett igyekszik megteremteni a sikeres agrárszakképzéshez szükséges feltételrendszert. A múlt év hozadékai több esetben is konkrét feladatmegoldást várnak a nyíregyházi székhellyel működő ÉASZC-től. Lévai Imre főigazgató és Vislóczki Zoltán kancellár a következőképp foglalták össze és értékelték a jelenlegi helyzetet.

  • 2022 olyan változást hozott magával az oktatásban, ami egyfajta folytatása a 2020-2021-es éveknek. A járványhelyzet kapcsán előtérbe került ugyanis a digitális oktatás lehetőségeinek kiaknázása. Ez kényszerként és azonnal megoldandó feladatként jelent meg, és bebizonyította számunkra, hogy pozitív volt az a korábban megkezdett felkészülési folyamat. Oktatóink olyan informatikai ismereteket szereztek, amelyek lehetővé tették a digitális oktatási technikák alkalmazását.
  • Maga a Kréta-rendszer is ebben az évben bontakozott ki, tisztult le, frissült folyamatosan. A fejlesztéseknek köszönhetően az intézményi kommunikációkban ma már nemcsak a nappali iskolarendszerű képzés, hanem a felnőttoktatási adminisztráció is ezen a felületen valósulhat meg.
  • Ha megnézzük, hogy a törvényi változások következtében a felnőttoktatás, illetve annak a finanszírozása is egy új elemként került be az oktatásba, akkor az államilag finanszírozott felnőttképzés, -oktatás is új hozadékként említhető. Azok, akik 2020 után még nem szereztek ilyen szakmai, szakirányú végzettséget, azok ezt már normatív támogatás mellett tehették meg. Ez a köztudatban is már egyre inkább ismertté vált, egyre többen jelentkeztek a meghirdetett lehetőségekre, így a Centrumon belüli, ezzel kapcsolatos munka is több lett. Ez a folyamat ebben 2023-ban is folytatódik, hiszen, ha valaki nem részszakképesítés vagy szakképesítés megszerzését tűzte ki célul, hanem például technikumi képzést választott, az az éven átnyúló képzési formát jelent a felnőtt tanulók számára. Mostanra már rugalmasan tudunk alkalmazkodni a munkaerőpiaci igényekhez a felnőttképzés területén. Ennek egyik bizonyítéka, hogy nemcsak egyéni jelentkezések érkeznek hozzánk, hanem cégek, cégcsoportok keresnek bennünket képzések megszervezése okán. Ezeknél a képzéseknél a cégek a gyakorlati oktatásban részben vagy egészben részt tudnak vállalni, vagyis a felnőtt tanulók azon a gyakorlati helyen tudnak ismereteket szerezni, ahol a későbbiekben esetleg munkát vállalnak.
  • Az intézményi együttműködés tovább mélyült a centrumként történő működésnek, gondolkodásnak köszönhetően a rendelkezésre álló erőforrások kihasználása érdekében is. Itt lehet beszélni a nappali képzésen belül megvalósult áttanításról, vagy a tangazdaságok közötti együttműködési folyamatokról, hiszen nem minden intézménynél állnak rendelkezésre ugyanazok a feltételek – a takarmányalapanyag közös hasznosítása, előállított termékek hasznosítása, erőgépek közös felhasználása, stb.
  • Részben hozadéka a 2022-es évnek egy pályázati beruházás, amely közbeszerzésben valósul meg. Elhúzódott a többszöri kiírás és a hosszabb elbírálás miatt a folyamat, de 2023 júniusára befejeződik a tervezett eszközbeszerzés. A precíziós gazdálkodáshoz szükséges eszközök ezután használatba is kerülnek.
  • Saját beruházás keretében is teszünk lépéseket a szakképzés feltételrendszerének javítását célozva. Ezt eredményezi a tiszaberceli fóliás növénytermesztésben alkalmazásra kerülő technológia. A múlt év végi beruházás 2023-ban realizálódik, ennek keretében valósul meg a fóliák automatikus vezérlésének kiépítése, külső érzékelő szenzorokkal történő összekapcsolása az alapozó képzéshez, a kertészeti termesztéshez, mint szakképzéshez illeszthetően.
  • Egy újabb hozadékról a putnoki intézményünk vonatkozásában kell beszélni. Sajnálatos tény, hogy a tangazdasági területből egy 50 hektáros terület átadásra került, amelynek ellentételezéseként a NES Zrt. a tangazdasági fejlesztésért és a szakképzés feltételrendszerének javítása érdekében 50 millió forintos támogatást nyújtott. Ebből az összegből erőgép, rakodógép, illetve az élelmiszeripari képzés feltételrendszeréhez illeszkedő eszközök beszerzését oldottuk meg.
  • Az indulást követő felmérési időszak megmutatta, hogy a szakképzés feltételrendszerét egy nagyon erős fejlesztésnek kell alávetni működési területünkön. Azt feltételezzük, hogy tíz intézményünk vonatkozásában 7-8 helyszínen tangazdaságainkra kell jelentős összegeket fordítani. Bár kézzel nem megfogható még az eredménye jelenleg az ebben a fejlesztési folyamatban tett erőfeszítéseknek, de mindenképp hozadéknak kell tekinteni azt az állapotot, amikorra körvonalazódott egy középtávú fejlesztési stratégia. Ennek köszönhetően 2022 év végén elindulhatott a tervezés. Abban bízunk, hogy az új évben megtaláljuk azt a forrást, amiből a megvalósítás is kezdetét veheti. 
  • A negatív hozadék is hozadék. Ezért is kell beszélni az éghajlati tényezőket is figyelembe véve a múlt évi aszályról, amely nagy mértékben befolyásolta a tangazdasági termelésünket. A nagyfokú szárazság miatt valamennyi intézményünk tangazdaságának termelése sérült jelentős gazdasági kárt okozva ezzel. Így állt elő az a helyzet, hogy az apagyi tangazdaságba, az állataink számára a Dunántúlról kellett szénát beszereznünk. De ez a helyzet generált egy újabb fejlesztési stratégiát, mint hozadékot, amelyet a mátészalkai intézményünknél szeretnénk megvalósítani. Eszerint egy olyan öntözési fejlesztési beruházás indulhatna el, amelynek eredményeként stabilizálni tudjuk az ilyen típusú éghajlati kitettséget és mintegy folyamatos, stabil árbevételt tudunk beállítani. Az ezt célzó tervezés is folyamatban van, de 2022-höz köthető az indulása.
  • Nem titkolt szándékunk, hogy ahhoz a munkáltatói elváráshoz igazodjuk, amely jogosan fogalmazódott meg, hogy a szakképzésből a munka világába kibocsájtott munkavállalók szakmai felkészültsége gyakorlati tapasztalatok alapján történjen. Így mi is azt szorgalmazzuk, hogy a tanulók minél több és minél inkább a 21. századi elvárásokhoz igazodó gyakorlati tapasztalatot szerezhessenek a tanulmányaik során. Ezért tehát állattenyésztési fejlesztésekben is gondolkodunk, amelyek az apagyi és az abaújszántói tangazdaságainkban valósulhatnak meg. A tervezés során kiemelt szerepet kap a mangalicatenyésztés. De mivel élelmiszeripari képzésünk is van, nemcsak tartásban és tenyésztésben, hanem az előállított végtermék feldolgozásában és a feldolgozott termék értékesítésében is gondolkodunk. Ezért Apagyon egy olyan komplex fejlesztés tervét készítjük elő ebben az időszakban, amely zöldség, gyümölcs, tejtermék, malomipari alapanyagelőállítás és húsfeldolgozásra is alkalmas lesz. Ez a komplexum egy vágóhíddal egészülne ki.

Az előttünk álló időszak legfontosabb feladata ezeknek a múlt évben megkezdett folyamatoknak a továbbvitele, befejezése, amelyek által – oktatási, szakképző intézmény lévén – olyan gyakorlati oktatást valósíthatunk meg, és olyan szakmai felkészültséggel ruházhatjuk fel tanulóinkat, amellyel a végzettség megszerzését követően azonnal hasznos munkavállalói tudnak lenni a társadalomnak.

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*